Ekrem İmamoğlu'nun Gündeme getirdiği Rapora Sayıştay'dan İBB açıklaması geldi
23 Haziran 2019 da yenilenecek olan İstanbul Büyükşehir
Belediye Başkanlığı seçimi öncesinde AK Parti’nin İstanbul Büyükşehir Belediye
Başkan adayı Binali Yıldırım ile CHP’nin İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan
adayı Ekrem İmamoğlu’nun TV. De yapmış oldukları açık oturum proğramında
gündeme getirilen Sayıştay Raporuna herhalde Sayıştay'a yapılan ikaz üzerine Sayıştay'dan acele yanıt geldi.
(Sayıştay:
İddia edildiği gibi denetim raporlarında, İBB tarafından sivil toplum
kuruluşlarına yardım yapıldığına ilişkin değerlendirme yoktur.) diye açıklama yaptı.
Açıklamasına devam ederek:
"İBB ve iştiraklerine ilişkin iddialar, kamu zararı veya usulsüzlük unsurları taşımadığı için yargılamaya esas ayrı rapor düzenlenmemiştir. Raporlardaki önerilerden hareketle kamu zararı algısı doğuracak şekilde usulsüzlük değerlendirmesi yapılması gerçeklerle bağdaşmamaktadır.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan adayı Sayın Ekrem İMAMOĞLU’nun 16/6/2019 tarihinde gerçekleştirilen televizyon programında ve sosyal medya (twitter) hesabında Sayıştay Raporlarını dayanak göstermek suretiyle gerçeklerle bağdaşmayacak şekilde usulsüzlük yapıldığı iddiasında bulunarak kamunun zarara uğratıldığı değerlendirmesinde bulunmuştur. Söz konusu değerlendirmelere ilişkin olarak aşağıdaki açıklamaların yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur." demektedir.
"Sayıştay kamu idarelerinin hesaplarını denetlemekle görevli olup, merkezi
yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin denetim raporlarını TBMM’ye ve
belediyelere ilişkin denetim raporları ise belediye meclislerinde görüşülmek
üzere belediyelere gönderilmektedir. Bu çerçevede 2017 yılı hesaplarının
denetimine ilişkin Denetim Raporları TBMM’ye ve ilgili idarelere
gönderilmiştir.
TBMM’ye, belediyelere ve ilgili kamu idarelerine gönderilen raporlar yıllık hesap ve işlemlerin denetimi sonucunda hazırlanan mali denetim raporları olup, söz konusu raporlarda yer verilen bilgiler esas alınarak kurumlar hakkında kamu zararına neden olunduğuna ilişkin değerlendirme yapılması söz konusu olamaz.
Her şeyden önce Sayıştay raporlarında, iddia edildiği gibi, İBB tarafından bazı sivil toplum kuruluşlarına yardım yapıldığına ilişkin her hangi bir değerlendirme bulunmamaktadır.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), İSKİ ve İETT’nin 2017 yılı hesap ve işlemlerine ilişkin denetim raporunda, tespit ve öneriler çerçevesinde olumlu görüş verildiği açıkça belirtilmiş olup, muhasebe ve kayıt sistemine ilişkin bazı bulgular ile bunlara ilişkin önerilerde bulunulmuştur..
Gerek yapılan konuşmada geçen, gerekse Twitter hesabında ifade edilen hususların hiçbirisi ifade edildiği gibi “usulsüzlük” veya “kamu zararı” sonucunu doğuran işlemler değildir.
Sayıştay Kanunu çerçevesinde bir idare denetimi sırasında “usulsüzlük” ve “kamu zararı” doğuran bir husus tespit edildiğinde bu husus ayrı bir rapor düzenlenmek suretiyle Sayıştay yargılamasına konu edilmektedir.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve iştiraklerine ilişkin iddialara konu olan Raporlarda yer alan hususların hiçbirisi mevzuatta öngörülen “kamu zararı” veya “usulsüzlük” unsurlarını taşımadığı için yargılamaya esas ayrı bir rapor düzenlenmemiştir.
Bu bilinen bir husus olduğu halde, gelir, gider, hasılat, kar ve kar payı gibi teknik kavramları ve bunlara ilişkin tutarları birbirine karıştırmak ve bir takım farazi hesaplamalar da yapmak suretiyle kamunun zarara uğratıldığı yönünde algı oluşturacak şekilde açıklama yapılması maksatlı ve iyi niyetli olmayan bir yaklaşımın sonucudur.
Diğer bütün kamu idarelerinde olduğu gibi kamu zararı doğurmayan ikmal edilebilir bulgular Mali denetim raporuna konu edilerek, kamu idarelerine rehberlik edilmekte ve kamu yönetiminin geliştirilmesine katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Sözkonusu raporlarda yer alan iddia konusu işlemlerin mevzuata uygun olarak ikmali istenerek aynı hatalı işlemlere tekrar yer verilmemesi istenilmiş, idare sözkonusu eksiklikleri gidermek ve gerekli tedbirleri almak suretiyle bulgulara cevap oluşturmuş, verilen cevaplar yeterli görüldüğünden konuların takibi öngörülmüştür. Bu usul bütün kamu idare raporlarında uygulanan bir usul olup, burada amaç idarelerin süratle işlemleri ikmal etmeleri ve gerekli önlemleri almalarının sağlanmasıdır.
İddia konusu hususlara ilişkin bazı açıklamalara özet olarak aşağıda yer verilmiştir:
TBMM’ye, belediyelere ve ilgili kamu idarelerine gönderilen raporlar yıllık hesap ve işlemlerin denetimi sonucunda hazırlanan mali denetim raporları olup, söz konusu raporlarda yer verilen bilgiler esas alınarak kurumlar hakkında kamu zararına neden olunduğuna ilişkin değerlendirme yapılması söz konusu olamaz.
Her şeyden önce Sayıştay raporlarında, iddia edildiği gibi, İBB tarafından bazı sivil toplum kuruluşlarına yardım yapıldığına ilişkin her hangi bir değerlendirme bulunmamaktadır.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), İSKİ ve İETT’nin 2017 yılı hesap ve işlemlerine ilişkin denetim raporunda, tespit ve öneriler çerçevesinde olumlu görüş verildiği açıkça belirtilmiş olup, muhasebe ve kayıt sistemine ilişkin bazı bulgular ile bunlara ilişkin önerilerde bulunulmuştur..
Gerek yapılan konuşmada geçen, gerekse Twitter hesabında ifade edilen hususların hiçbirisi ifade edildiği gibi “usulsüzlük” veya “kamu zararı” sonucunu doğuran işlemler değildir.
Sayıştay Kanunu çerçevesinde bir idare denetimi sırasında “usulsüzlük” ve “kamu zararı” doğuran bir husus tespit edildiğinde bu husus ayrı bir rapor düzenlenmek suretiyle Sayıştay yargılamasına konu edilmektedir.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve iştiraklerine ilişkin iddialara konu olan Raporlarda yer alan hususların hiçbirisi mevzuatta öngörülen “kamu zararı” veya “usulsüzlük” unsurlarını taşımadığı için yargılamaya esas ayrı bir rapor düzenlenmemiştir.
Bu bilinen bir husus olduğu halde, gelir, gider, hasılat, kar ve kar payı gibi teknik kavramları ve bunlara ilişkin tutarları birbirine karıştırmak ve bir takım farazi hesaplamalar da yapmak suretiyle kamunun zarara uğratıldığı yönünde algı oluşturacak şekilde açıklama yapılması maksatlı ve iyi niyetli olmayan bir yaklaşımın sonucudur.
Diğer bütün kamu idarelerinde olduğu gibi kamu zararı doğurmayan ikmal edilebilir bulgular Mali denetim raporuna konu edilerek, kamu idarelerine rehberlik edilmekte ve kamu yönetiminin geliştirilmesine katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Sözkonusu raporlarda yer alan iddia konusu işlemlerin mevzuata uygun olarak ikmali istenerek aynı hatalı işlemlere tekrar yer verilmemesi istenilmiş, idare sözkonusu eksiklikleri gidermek ve gerekli tedbirleri almak suretiyle bulgulara cevap oluşturmuş, verilen cevaplar yeterli görüldüğünden konuların takibi öngörülmüştür. Bu usul bütün kamu idare raporlarında uygulanan bir usul olup, burada amaç idarelerin süratle işlemleri ikmal etmeleri ve gerekli önlemleri almalarının sağlanmasıdır.
İddia konusu hususlara ilişkin bazı açıklamalara özet olarak aşağıda yer verilmiştir:
1. İBB’nin %99,7
oranında hissesine sahip olduğu KİPTAŞ’ın geçmiş yıllara ilişkin karının
dağıtılması konusunda önceki yıllarda kar dağıtımı kararı alınmadığı için her
hangi bir değerlendirme yapılmamıştır. 2017 yılında ise kar dağıtımı kararı
verilmiş ancak 2017 yılı sonunda kar dağıtımı yapılmadığı görülerek bulgu
konusu edilmiş, kar dağıtımının gerçekleştirilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
Nitekim, raporda yer verilen bulgu çerçevesinde kar dağıtımı 2018 yılında
yapılmış olup her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
2. İki kamu idaresi
(Milli Savunma Bakanlığı ve İBB) arasında Milli Savunma Bakanlığına ait bazı
tesislerin onarılması karşılığında kimi gayrimenkullerin İBB’ye devredilmesi
konusunda protokol yapılmıştır. Bu protokol kapsamındaki tesislerin onarım işlemleri
İBB tarafından gerçekleştirilmiştir. Buna karşılık olarak bazı gayrimenkullerin
İBB’ye devir işlemi gerçekleştirilmiş, ancak İBB dışındaki bazı idari süreçler
nedeniyle iki kamu kurumu arasındaki devir işlemlerinden bir kısmı
tamamlanamamıştır.
Raporda gayrimenkul devirlerine ilişkin süreçlerin hızlandırılması tavsiye
edilmiş olup,her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
3. “Belediyeye ait
gayrimenkullerden alınan ecrimisiller düşük tahsil edilmiştir” iddiasına
ilişkin olarak; kamu idaresi cevabında Belediyeye ait gayrimenkullerin fuzuli
şâgiller tarafından kullanılmasının karşılığı olan ecrimisil tahsilatı
yapıldığı, ancak bazı gayrimenkullere ilişkin olarak mahkeme süreçleri ve
mevzuattan kaynaklanan (idarenin insiyatifi dışındaki) sebeplerle aksamalar
olduğu değerlendirilmiştir.
Raporda, ecrimisil tahsilatına ilişkin süreçlerin daha etkin takip edilmesi
gerektiği tavsiyesinde bulunulmuş olup, her hangi bir kamu zararı tespiti söz
konusu değildir.
4. “Kesilen asgari
ücret destek tutarları Hazineye gönderilmemiştir” iddiasına ilişkin olarak;
Mevzuat uyarınca belediyelerin, hizmet aldıkları yüklencilere yaptıkları
ödemelerden kesmeleri gereken “asgari ücret destek tutarlarını” Hazineye
aktarmaması eleştirilmiş, belediye ise kesintinin Hazineye aktarılmasına
ilişkin açık bir hüküm bulunmamasını gerekçe göstererek emanet hesaplarına
almıştır.
Raporda, emanet hesaplarında tutulan söz konusu tutarların Hazineye aktarılması
tavsiye edilmiş olup, her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
5. İBB, İstanbulkart
ile muhtaç ailere, zincir marketler aracılığıyla uygun fiyatlı alış veriş
imkanı sağlamak suretiyle sosyal yardım yapmaktadır. Kaynakların daha etkin ve
verimli kullanılabilmesi amacıyla yardım sisteminin yeniden değerlendirilmesi
tavsiyesinde bulunulmuştur.
Raporda yardım sisteminin gözden geçirilerek daha etkin hale getirilmesi
tavsiye edilmiş olup, her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
6. Personel taşıma
hizmet alımı ihalesinin kapsamında olmayan işlerin, bu kapsama dahil edilmesine
ilişkin tespit ise ihalenin ve işin gerçekleştirilmesi süreçlerinde hata
yapılması ile ilgili olmayıp, ihaleye çıkılan işin kapsamının olması gerekenden
daha geniş belirlenmesine ilişkindir.
Raporda ihale işlemlerinin gerçekleştirilmesine ilişkin mevzuata aykırılık
tespiti bulunmamakta olup, kapsam belirlemesinde daha dikkatli davranılması
tavsiye edilmiştir. Bu tespitten ihale süreçlerinde mevzuata aykırı işlemler
yapıldığı sonucuna varılması gerçekle bağdaşmamaktadır. İhalede herhangi bir
usulsüzlük yada her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
7. “Taşınmazların
bedelsiz kullandırılması” iddiasına ilişkin olarak; 1982 yılında yürürlüğe
giren 2705 sayılı Kanun uyarınca İETT bünyesinde yürütülen elektrik hizmetleri
Türkiye Elektrik Kurumuna (TEK) devredilmiştir. Söz konusu hizmetlerde
kullanılan gayrimenkullerden bir kısmının TEK’e devredilmesine rağmen, bir
kısmının ise yargı süreçleri devam ettiğinden devir işlemlerinin
tamamlanamadığı tespit edilmiştir. Sözkonusu taşınmazlara ilişkin yargı
süreçleri devam ettiğinden, bir takım varsayımlara dayalı olarak gelir kaybı
yapılamaz. Bu bakımdan, raporda herhangi bir gelir kaybı hesabına yer
verilmemiştir.
Raporda, söz konusu gayrimenkullere ilişkin yargı süreçlerinin daha etkin takip
edilerek sonuçlandırılması tavsiye edilmiş olup, her hangi bir kamu zararı
tespiti söz konusu değildir.
8. “Elektrik enerjisi
alımlarında mevzuata aykırı olarak Elektrik Tüketim Vergisi ödenmiştir”
iddiasına ilişkin olarak; 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca
elektrik ve havagazı tüketenler Elektrik ve havagazı Tüketim Vergisi
ödemektedir. İSKİ de elektrik tüketim tutarı üzerinden söz konusu vergiyi
ödemektedir. Ancak, mevzuat gereği İSKİ’nin bu vergiden muaf olması gerektiği
değerlendirilmiştir.
Raporda İSKİ’nin Elektrik ve Havagazı Tüketim Vergisinden muaf olduğuna ilişkin
hususun açıklığa kavuşturularak İSKİ’nin Elektrik ve Havagazı Tüketim
Vergisinin ödememesi gerektiği belirtilmiştir. Her hangi bir kamu zararı
tespiti söz konusu değildir.
9. İndirimli su tarifesi uygulanmasına ilişkin olarak, İSKİ nin “Abone Hizmetleri Tarife ve Uygulama Yönetmeliği” hükümleri uyarınca uyguladığı tarifeden kaynaklı olarak bazı tesis ve binalara indirimli tarife uygulamaktadır. Söz konusu işlemler yürürlükteki mevzuat çerçevesinde gerçekleştirilmiştir.
Raporda söz konusu yönetmeliğin 2560 sayılı İSKİ’nin Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanun hükümlerine uygun olarak yeniden düzenlenmesi tavsiye edilmiştir. Her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
9. İndirimli su tarifesi uygulanmasına ilişkin olarak, İSKİ nin “Abone Hizmetleri Tarife ve Uygulama Yönetmeliği” hükümleri uyarınca uyguladığı tarifeden kaynaklı olarak bazı tesis ve binalara indirimli tarife uygulamaktadır. Söz konusu işlemler yürürlükteki mevzuat çerçevesinde gerçekleştirilmiştir.
Raporda söz konusu yönetmeliğin 2560 sayılı İSKİ’nin Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanun hükümlerine uygun olarak yeniden düzenlenmesi tavsiye edilmiştir. Her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
10. İSKİ’ye ait içme
suyu arıtma tesislerinden bazılarında kullanılan elektrik bedelinin sanayi
tarifesi yerine ticarethane tarifesi üzerinden ödendiği tespit edilmiş olup,
İSKİ tarafından bu tesislerin sanayi tesisi olduğuna ilişkin diğer kuruluşlar
nezdinde idari süreçler başlatılmış ancak sonuçlandırılamamıştır.
Raporda diğer idareler nezdinde söz konusu süreçlerin sonuçlandırılarak
ticarethane tarifesi yerine sanayi tarifesi üzerinden elektrik bedeli ödenmesi
tavsiye edilmiştir. Her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
11. Bağımsız ihale edilmesi gereken işlerin iş artışı yoluyla aynı yükleniciye yaptırılması usulü eleştirilmiştir. Açıklamalarda kamu zararı olduğu iddia edilen 2.000.000 TL, mevcut sözleşme hükümleri çerçevesinde yapılan iş karşılığında yükleniciye ödenen bedeldir, kamu zararına ilişkin bir tutar değildir.
Raporda, kullanılan satın alma usulüne ilişkin eleştiri ve öneriye yer verilmiş olup, her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
Sözkonusu Raporlarda yer alan diğer hususlar da yukarıda yer verilen açıklamalara benzer şekilde her hangi bir kamu zararı tespiti bulunmayan hususlardır. Diğer Kamu İdareleri Raporlarında olduğu gibi sözkonusu raporlarda da İdare daha dikkatli davranması hususunda uyarılmakta ve tavsiyelerde bulunulmaktadır.
Sayıştay raporlarında yer verilen söz konusu tespit ve öneriler kamuda iyi yönetişimin güçlendirilmesi çerçevesinde yapılmaktadır. Bunlardan hareketle kamu zararına neden olunduğu algısı doğuracak şekilde usulsüzlük / yolsuzluk değerlendirmesi yapılması maksatlı ve gerçeklerle bağdaşmamaktadır. Bu tür değerlendirmeler kanunla verilen görev ve yetkiler çerçevesinde Sayıştay’ın “kamu yönetiminde hesap verebilirliğin artırılması ve kamu yönetiminin geliştirilmesine katkı sağlama” fonksiyonuna zarar vermektedir.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur." denilmektedir.
11. Bağımsız ihale edilmesi gereken işlerin iş artışı yoluyla aynı yükleniciye yaptırılması usulü eleştirilmiştir. Açıklamalarda kamu zararı olduğu iddia edilen 2.000.000 TL, mevcut sözleşme hükümleri çerçevesinde yapılan iş karşılığında yükleniciye ödenen bedeldir, kamu zararına ilişkin bir tutar değildir.
Raporda, kullanılan satın alma usulüne ilişkin eleştiri ve öneriye yer verilmiş olup, her hangi bir kamu zararı tespiti söz konusu değildir.
Sözkonusu Raporlarda yer alan diğer hususlar da yukarıda yer verilen açıklamalara benzer şekilde her hangi bir kamu zararı tespiti bulunmayan hususlardır. Diğer Kamu İdareleri Raporlarında olduğu gibi sözkonusu raporlarda da İdare daha dikkatli davranması hususunda uyarılmakta ve tavsiyelerde bulunulmaktadır.
Sayıştay raporlarında yer verilen söz konusu tespit ve öneriler kamuda iyi yönetişimin güçlendirilmesi çerçevesinde yapılmaktadır. Bunlardan hareketle kamu zararına neden olunduğu algısı doğuracak şekilde usulsüzlük / yolsuzluk değerlendirmesi yapılması maksatlı ve gerçeklerle bağdaşmamaktadır. Bu tür değerlendirmeler kanunla verilen görev ve yetkiler çerçevesinde Sayıştay’ın “kamu yönetiminde hesap verebilirliğin artırılması ve kamu yönetiminin geliştirilmesine katkı sağlama” fonksiyonuna zarar vermektedir.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur." denilmektedir.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder